Total Pageviews

Sunday, 22 January 2012

Seandainya kita dapat bersama.

Assalamualaikum.

Saya, ada sebuah cerita cinta... Cinta yang takkan miliki untuk selamanya.

      Pada suatu malam Sabtu, Haiza memerhatikan langit yang bertaburan dengan bintang yang cerah dan berkelipan. Namun Haiza pelik akan hidupnya, mengapakah dia perlu mencintai lelaki yang dah banyak kali sakitkan hati dia? Bagaimanakah dia boleh menyayangi lelaki yang dah banyak kali mencederakan Haiza? Adakah ini dinamakan takdir hidup ? Haiza mampu bertanya pada dirinya sendiri.
      Telefone bimbit Haiza berbunyi, lalu Haiza mengangkat tanpa melihat siapa pemanggilnya.
"Hello, siapa disana ?"
"Aku, Azam . Kenapa aku sms kau , kau tak balas? Kau pekak ke ? Takkan dering massage kau tak dengar kot?"
"Saya termenung tadi,maaf" Haiza mampu mengatakan maaf kepada Azam.
Azam menjadi baran lalu dia menegking Haiza " Kau kan bodoh ! Bodoh sangat sampai bende senang macam ni pun kau tak boleh buat dasar perempuan bodoh !"
Haiza tergamam seribu bahasa belum sempat Haiza mengatakan sesuatu , Azam terus mematikan telefone.
           "Maafkan aku iye Azam" Haiza berkata didalam hati, air mata mula membasahi pipi. "Bagaimana aku boleh mencintai kau Azam ?"
          Keesokan hari, Haiza membelikan Azam sekotak chocolate cadbury yang menjadi kegemaran kekasihnya. "Hai awak , saya belikan awak chocolate kegemaran awak, ma....." belum sempat Haiza menhabiskan ayat , Azam terus menepis Chocolate itu sehingga bertaburan atas lantai. "Awak ?! Kenapa buat macam itu? Awak ni , kalau awak taknak awak cakap lah  jangan lah main tepis." Keluh Haiza sambil mengutip chocolate yang bertaburan. "Aku tak nak chocolate murah kau tu!! Aku nak chocolate mahal, aku tahu kau tak mampu beli sebab kau miskin !!!" Teking Azam kepada Haiza didepan orang ramai. Haiza amat terkejut tanpa disangka air mata Haiza sekali lagi membasahi pipinya. Orang ramai memerhatikan mereka berdua dengan pandangan pelik. Haiza cepat-cepat lap pipinya yang basah lalu berkata "Nanti Saya belikan awak Chocolate yang mahal untuk awak okey."
          Tiga minggu kemudian, Azam sudah lama tidak menghubungi Haiza, mereka juga jarang berjumpa. Sedang Haiza membalut hadiah untuk Azam , kedengaran deringan telefone bimbitnya berbunyi.
"Assalamualaikum , Siapa disana?"
"Ini Haiza ke ?" Kedengaran suara nazak
"Iya , ini Haiza. Ini siapa?"
"Haiza sihat ?Rindu tak dengar Haiza, Haiza tengah buat apa tu?
           Haiza amat hairan dengan pertayaan orang itu, tanpa berfikir panjang Haiza menjawab soalan yang ditanya oleh lelaki yang tak dikenali itu.
"Saya sihat sangat, saya tegah balut hadiah untuk Azam. Esok ulang tahun saya dan dia, saya belikan dia chocolate yang paling mahal untuk dia."
             Kedengaran suara yang nazak itu menagis begitu kuat, Haiza amat hairan. Megapakah dia menagis? Adakah dia menangis kerana tidak ada kekasih?
"Haiza, ini Azam. Saya takkan hidup lama kat dunia ini, saya minta maaf kalau selama ini saya ada buat awak terluka. Saya sayang Awak sangat2 , sehinnga mati saya tetap sayang awak. " Telefone dimatikan tiba2. Haiza menagis sepanjang malam, kerana apabila dia menelefone Azam . Deringan itu dimatikan. Haiza mampu berdoa agar Azam selamat dari apa2 kecelakaan.
           Keesokan pagi , Haiza pergi ke rumah Azam. "Assalammualaikum..."
"Waalaikummussalam, iya adik cari siapa?" Tanya makcik itu.
"Saya cari Azam." Singkat sahaja jawapannya.
"...... Em , Azam dah meninggal. Malam semalam dia di kebumikan. Oh, Awak Haiza ye ? Dia ada pesan supaya awak jaga diri baik2 sebab dia mampu nak jaga awak lagi " Kata makcik itu lagi.
"Terima kasih makcik." Haiza mampu menangis dan berdoa agar Azam selamat disana. "Saya sayang awak Azam , Seandainya kita dapat bersama sayang."

Tamat- Harap anda suka!!!!

No comments: